sâmbătă, 15 ianuarie 2011

Partida Galatasaray - Ajax inaugurează noua "Turk Telekom Arena" din Istanbul

"Mai repede, mai înalt, mai ieftin", este concluzia reporterilor Gazetei Sporturilor, care au realizat un reportaj la Istanbul, înaintea inaugurării noului stadion al formaţiei Galatasaray, „Turk Telekom Arena”, după ce au comparat datele noii arene cu cele ale „National Arena” din Bucureşti.
Câteva date comparative
142 milioane de euro va costa construirea noului stadion din Istanbul; "National Arena" va costa 170 de milioane
3 ani a durat construcţia noii arene din Istanbul, cu 9 luni mai puţin decît "National Arena" din Bucureşti
5.000 de locuri de parcare are în total "Turk Telekom Arena". 3.000 sînt integral acoperite şi se află chiar la stadion, iar restul într-o parcare de lîngă staţia de metrou; 4.500 de locuri va avea "National"
52.695 de locuri, toate pe scaune, are arena inaugurată azi; 55.000 de locuri va avea "National Arena"
9 niveluri are noua casă a Galatei, dintre care 5 sus şi 4 la subsol. "National Arena" are doar 6, două fiind la subsol
4.710 locuri în cele 155 de loje VIP are "Turk Telecom Arena", cu 1.110 mai multe decît în stadionul bucureştean. Toate locurile sînt vîndute pentru 3 sezoane, costul fiind între 2.500 şi 5.000 de euro
1.500 de muncitori au lucrat la stadion, turnînd 1.500 de mc beton zilnic şi folosind 4.500 metri de fier-beton
1 miliard de euro va fi investiţia totală în zonă, în care sînt incluse, pe locul lui "Ali Sami Yen", un zgîrie-nori, o sală de sport de 15.000 de locuri, un mall, teatru, birouri şi hotel de 5 stele.
13,5 milioane pe an de la sponsori
Spre deosebire de noi, turcii s-au mişcat repede, începînd să-şi amortizeze investiţia din prima zi. Au vîndut pe zece ani numele stadionului companiei de telefonie mobilă "Turk Telekom", ce plăteşte 8 milioane de euro pe an. Tribuna Nord poartă numele companiei low-cost "Pegasus Airlines", de unde încasează 4 milioane de euro anual, iar al doilea inel al celei de Est, "Ulker Family Tribune", aduce 1,5 milioane de la firma producătoare de dulciuri.
Idee germană, proiect unicat
Dacă noi am ales ca model CommerzBank Arena din Frankfurt, Galatasaray a preferat să aibă un stadion unicat. Gîndit iniţial ca o replică a "Veltins Arena", stadionul lui Schalke care a găzduit finala Ligii Campionilor în 2004 şi 5 meciuri de la CM 2006, "Turk Telekom" s-a construit după un proiect german, dar conceptul a fost unul unicat. Şi nu numai prin faptul că e singurul stadion amplasat pe un deal şi corespunde standardelor UEFA pentru anul 2016, îndeplinind 216 criterii impuse de forul continental. Acustica şi cîmpul vizual sînt la fel de bune peste tot. Are două tabele electronice de 80 metri pătraţi dispuse deasupra peluzelor, care par mici din cauza acoperişului de 20 de metri înălţime
Muzeu şi megastore Galata
Fiind stadionul pe care joacă pe teren propriu trupa lui Hagi, Turk Telekom Arena oferă multe facilităţi fanilor "Cim Bom". Va avea amenajat un muzeu al clubului, în care vor fi strînse toate celelalte muzee răspîndite în oraş, dar şi un megastore, de unde se pot cumpăra obiecte cu însemnele echipei. Galata va lansa GS Bonus Card, cu care se poate intra la orice meci de acasă şi se poate folosi la shopping drept card de credit în magazinele, restaurantele şi celelalte chioşcuri în interiorul arenei, a căror inaugurare mai are însă destul de aşteptat.
Pentru mai multe detalii vă invit să vedeţi câteva fotografii, dar şi să citiţi reportajul din Gazeta Sporturilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu